100- lecie Aeroklubu Polskiego

W poniedziałek (17 czerwca) w Hangarze nr 3 LOT AMS miał miejsce roll out samolotu Polskich Linii Lotniczych LOT Bombardier Q400 w specjalnym, rocznicowym malowaniu 100-lecia Aeroklubu Polskiego. Sponsorami projektu są: Polskie Linie Lotnicze LOT, LOT CREW, LOT AMS oraz Aeroklub Polski.

Termin roll outu również nie jest przypadkowy, w sobotę 15 czerwca odbyła się Gala Stulecia Aeroklubu Polskiego https://www.aeroklub-polski.pl/aktualnosci/gala-100-lecia-aeroklubu-polskiego/ a w niedzielę polscy piloci samolotowi zajęli całe podium na mistrzostwach świata. Na odbywających się w Hiszpanii XXIV Mistrzostwach Świata w Lataniu Precyzyjnym Michał Wieczorek został mistrzem świata, Krzysztof Wieczorek vice mistrzem świata, a Marcin Skalik II vice mistrzem świata. Piloci Aeroklubu Polskiego zajęli całe podium. Drużynowo Polacy zostali mistrzami świata w lataniu precyzyjnym. Jerzy Markiewicz został mistrzem świata w lądowaniach. Polacy również drużynowo zostali mistrzami świata w lądowaniach. Łącznie nasi zawodnicy zdobyli na Mistrzostwach 6 medali, 4 złote, 1 srebrny, 1 brązowy. https://www.aeroklub-polski.pl/aktualnosci/polscy-piloci-samolotowi-znow-zostali-mistrzami-swiata/

 

Dodatkowo Aeroklub Polski ogłosił konkurs na najlepsze zdjęcie tego samolotu. Do końca wakacji (31 sierpnia) Aeroklub Polski czeka  na zdjęcia zrobione przez fanów. Do wygrania loty z największymi mistrzami. Lot balonem ze zwycięzcą zawodów o Puchar Gordona Bennetta, lot z mistrzem świata w motoparalotniarstwie Wojtkiem Bógdałem i nagroda główna lot akrobacyjny z Jerzym Makulą – Prezesem Aeroklubu Polskiego i wielokrotnym mistrzem świata w akrobacji.

 

Rok 2019 jest dla Aeroklubu Polskiego rokiem jubileuszowym. Dokładnie 100 lat powstał on w Poznaniu i stając się pierwszą instytucją formalno-prawną polskich lotników sportowych.  I choć w latach 1893 – 1914 aż 140. Polaków budowało w kraju i zagranicą własne aparaty latające, wykonywało na nich loty pokazowe i pasażerskie w Polsce, we Francji, Rosji, Austrii, Niemczech, bijąc również rekordy krajowe i świata temat umocowań prawnych w nieistniejącym państwie Polskim był niewykonalny.

Tuż po odzyskaniu niepodległości w 1918 roku powstały na warszawskim Polu Mokotowskim Centralne Warsztaty Lotnicze. Z początku remontując jedynie samoloty pozostawione przez Niemców, natomiast z czasem przy pomocy francuskiej misji wojskowej zaczęło się szkolenie polskich pilotów. Na Politechnice Warszawskiej otwarto Sekcję Lotniczą.