LOTNISKO RUDNIKI

 

1.   Dane operacyjno techniczne:

1.1.    Punkt odniesienia – środek lotniska –ARP- 262 m AMSL
1.2.    Współrzędne geograficzne punktu odniesienia wg WGS-84:

  • Szerokość geograficzna:  50° 53’ 10.8” N
  • Długość geograficzna: 019° 12’ 08.9”E

1.3.     Lotnisko Rudniki położone jest :

  • 032° GEO – 9.5 km, 5.1 NM w stosunku do miasta Częstochowa
  • w strefie TRA 61, której  obrys wytyczają miejscowości:  Mstów, Biała Górna, Cykarzew, Kruszyna, Kłomnice, Mstów.
  • w ganicach poziomych strefy czasowo wydzielonej TSA 06 segment  C, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od 1050m (3050 ft) do FL 660.
  • w granicach poziomych UTMA Kraków, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od FL 095 do FL 285.
  • na południe od MRT 27, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od GND do 650m AMSL

Uwaga: Przed rozpoczęciem operacji lotniczych z lotnisko Rudniki należy zapoznać się aktualnym AUP/UUP ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność w/w elementów przestrzeni lub uzyskać informację o nich z FIS Kraków :
„Kraków Informacja” –  119,275 MHz
lub telefonicznie: 012 639 75 85 fax 012 639 75 86

W godzinach nocnych prosimy o zaopatrzenie się w sprzęt do kotwiczenia.

1.4.    Wzniesienie nad poziom morza – 262 m AMSL.
1.5.    Przeznaczenie lotniska:

Opis przeznaczenia lotniska: Lotnisko dopuszczone do operacji lotniczych wykonywanych
przez samoloty, śmigłowce, wiatrakowce, szybowce, paralotnie, paralotnie z napędem, motolotnie, spadochrony zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością VFR w dzień i w nocy dla statków  powietrznych o  całkowitej masie startowej (MTOW) do 5700 kg dla pola wzlotów A, B i C.

1.6  Określenie warunków korzystania z lotniska.

  1. Lotnisko czynne cały rok w dzień i w nocy.
  2. Godziny pracy Zarządzającego lotniska (Aeroklubu Częstochowskiego): dni robocze od 8.00 do 16.00.

– przyloty w godzinach pracy Zarządzającego należy uzgodnić z Zarządzającym.

– przyloty poza godzinami pracy Zarządzającego oraz w dni świąteczne należy uzgodnić z  Zarządzającym lotniskiem z wyprzedzeniem 24 H.

3. telefony kontaktowe w celu uzgodnienia przylotów:

– tel./fax +48 34 3279755,

– tel. +48 783 995 277 Dyrektor , tel. +48 693 724 424 Kierownik Szkolenia,

2.  Charakterystyka lotniska:

 

Wymiary pola wzlotów i informacje z tym związane.

Na pole wzlotów składa się droga startowa DS1 o wymiarach 1800×60 m i nawierzchni sztucznej oraz dwie drogi startowe bez nawierzchni sztucznej:

DS2 o wymiarach 720 x 240 m oraz DS3 o wymiarach 1800 x 140 m.

Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej.

Na polu wzlotów wyznaczono trzy drogi startowe:

a) Droga startowa nr 1 – główna droga startowa o nawierzchni sztucznej oznaczona jako 26/08 (DS1)

Wymiary pasa drogi startowej: 2120 x 80 m

Wymiary drogi startowej: 1800 x 60

Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°

Próg głównej drogi startowej DS1 został przesunięty o 200 m w kierunku zachodnim.

b) Droga startowa nr 2 – droga startowa bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26R/08L (DS2)

Wymiary pasa drogi startowej: 780 x 280 m

Wymiary drogi startowej 720 x 240 m

Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°

Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.

Oznakowanie nocne: brak.

c) Droga startowa nr 3 – bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26L/08R (DS3)

Wymiary pasa drogi startowej: 1920 x 180 m

Wymiary drogi startowej: 1800 x 140

Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°

Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.

Punkty VFR:

NOVEMBER: miejscowość Kruszyna (50°58’00’’N 19°16’38’’E)

ECHO: miejscowość Kłomnice (50°55’18’’N 19°21’24’’E)

SIERRA: miejscowość Mstów (50°49’43’’N 19°17’23’’E)

WHISKEY: stawy rybne w miejscowości Kopiec (50°54’09’’N 19°04’03’’E)

Trasy dolotowe i odlotowe.

Od północy:

Dolot do punktu November (Kruszyna), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi DK1. W rejonie miejscowości Kościelec wejść w północny krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

Od wschodu:

Dolot do punktu ECHO (Kłomnice), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi 91 (łączącej miejscowość Kłomnice z Rudnikami). W rejonie miejscowości Rudniki wejść w krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

Od południa:

Dolot do punktu SIERRA (Mstów), następnie kontynuować lot w kierunku cementowni Rudniki (wzdłuż drogi łączącej miejscowości Rudniki i Mstów) W rejonie miejscowości Rudniki wejść w południowy krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C. Podczas wykonywania dolotu/odlotu należy mieć na uwadze obecność przeszkody lotniczej – komin o wysokości 1104 ft AMSL, 82,5 AGL.

Od zachodu:

Dolot do punktu WHISKEY (stawy rybne w miejscowości Kopiec), następnie kontynuować lot z kursem 102° do miejscowości Lubojna (50°53’32’’N 19°07’11’’E). Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

 

 

 

 

 

 

 

 

Przestrzeń powietrzna:

Lotnisko położone jest w przestrzeni powietrznej klasy G, w której służbę informacji powietrznej pełni FIS Kraków, częstotliwość 119,275 MHz, znak wywoławczy „Kraków Informacja”.

 

Lotnisko posiada strefę TRA 61 w granicach pionowych GND – FL145., w której używana jest częstotliwość 122,800  MHz, znak wywoławczy „Rudniki Radio”. Zamawianie i aktywacja strefy odbywa się zgodnie z AIP Polska ENR 2.2.2.

W rejonie lotniska i nad nim znajduje się strefa TSA 06 C w granicach pionowych 3500 ft AMSL – FL 660. Aktywacja TRA 61 powyżej 3500 ft AMSL wymaga uzgodnień z AMC Polska, komórka ta koordynuje warunki aktywacji z użytkownikiem wojskowym strefy TSA 06 C.

Nad lotniskiem znajduje się rejon kontrolowany UTMA Kraków w granicach pionowych FL 095 – FL, 285 z którym koliduje TRA 61 – aktywacja strefy powyżej FL 095 odbywa się zgodnie z procedurami dla stref kolizyjnych opublikowanymi w AIP Polska ENR 2.2.2.  Na południe od TRA 61 znajduje się przestrzeń kontrolowana  LTMA Kraków w granicach pionowych 5500 ft AMSL – FL095.

2.9  Charakterystyka przedpola: Lotnisko na głównych kierunkach startów i lądowań nie posiada przeszkód utrudniających operacje startów i lądowań.

 

a)   Opis istniejących przeszkód lotniczych:

l.p.

Rodzaj obiektu

Wysokość

Wysokość

Oznakowanie

Kierunek GEO

od ARP

[˚]

Odległość od ARP

[m]

[m]

[m]

przeszkody lotniczej

 

dzienne

nocne

n.p.m

n.p.t

1

Komin fabryczny

337

75

tak

tak

140 º

1920

 

b)   Obiekty charakterystyczne:

l.p.

Rodzaj obiektu

Wysokość

Wysokość

Oznakowanie obiektu charakterystycznego

Kierunek GEO

od ARP[˚]

Odległość od ARP

 [m]

[m]

[m]

dzienne

nocne

n.p.m

n.p.t

1

Komin fabryczny

337

75

tak

tak

140 º

1920

2

Kościół

320

30

nie

nie

169 º

3200

3. Sytuacje szczególne:

3.1. Pola awaryjnych lądowań:

  • będąc w zasięgu pola wzlotów, w sytuacjach awaryjnych, należy lądować na płaszczyźnie pola wzlotów lub na betonowych i trawiastych powierzchniach przylegających do pola wzlotów.

3.2. Zasady wznawiania orientacji:

3.2.1 statki powietrzne wyposażone w radiostację pokładową, powinny         nawiązać  łączność z Kraków Info – 119,275 MHZ
3.2.2 statki powietrzne wyposażone w transponder nastawić kod 7600

  • będąc na wschód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs zachodni aż do czasu osiągnięcia trasy, następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki
  • będąc na zachód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs wschodni aż do czasu osiągnięcia trasy, a następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki

3.3. Lotniska (lądowiska) zapasowe:

  • Piotrków Trybunalski – 031° GEO  –  odl. 65 km
  • Łódź – Lublinek –  008° GEO  –  odl. 94 km
  • Katowice Pyrzowice  – 191° GEO  –  46.7 km

3.4. Ograniczenia lokalne:

  • na południe od lotniska – Rudniki, w odległości 32.5 km przebiega granica strefy kontrolowanej CTR Katowice Pyrzowice. Wlot od strony północnej przez punkt W (miejscowość Woźniki) za zgodą służb kontroli ruchu lotniczego – Katowice wieża – 129.250 Mhz.
  • na północ i wschód od granicy TRA 61 przebiega MRT 24 –GND – 650m AMSL – sprawdź bieżący AUP.

 

4. Wskaźnik kierunku wiatru:

Na budynku murowanym hangaru samolotowego położonego na północ od pola wzlotów A lotniska Rudniki.

5. Pomoce radiokomunikacyjne:

5.1. 122.800 MHz  znak wywoławczy  –  Rudniki Radio lub w okresie wykonywania lotów szkolnych działa kierujący lotami – znak wywoławczy Rudniki kwadrat – 122.800 MHz.

6. Pomoce nawigacyjne:

brak

7.   Pomoc medyczna:

7.1. Pogotowie Ratunkowe w Częstochowie  nr tel.  999  lub 112

8.   Posterunek Policji:

8.1.    Kłomnice  nr tel.  034/ 328 10 07  lub  997  lub 112

9.   Straż pożarna:

9.1.  Państwowa Straż Pożarna w Częstochowie  034/ 361 55 63  lub  998

9.2.  Ochotnicza Straż Pożarna w Kościelcu  034/ 320 00 12

9.3.  Zabezpieczenie p.poż lądowiska: zawarte w Planie Ratowniczym Lądowiska „Rudniki” – str.8 i 9.

10. Informacje administracyjne:

10.1. Zarządzający lotniskiem: Aeroklub Częstochowski

10.2. Użytkownik:  Aeroklub Częstochowski  ul. P.O.W. 4, 42 – 200 Częstochowa  nr tel.  034/ 327 97 55 – lotnisko

11. Łączność ze służbą ruchu lotniczego:

11.1 – OZP ASM 3  Warszawa  nr tel.  022/ 574 57 33 – 35
– FIS Kraków 012/ 639 75 85  fax:012/ 639 75 86

12.  Osłona meteorologicza:

12.1. Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie, Tel.   +48 12 639 81 51, Fax   +48 12 425 19 73

UWAGA: w czasie wykonywania lotów niniejsza Instrukcja powinna być dostępna na lotnisku.

13.   Inne usługi:

Paliwo AVGAS 100LL (akcyza/bez akcyzy) od 1maja w sprzedaży AVGAS OBR 95 PB

Hotelik 25 miejsc noclegowych