Wspomnienie o Janku Kulisiu

Oby takich chwil jak dzisiejsza było jak najmniej w naszym życiu , brakuje słów i nie jesteśmy w stanie wyrazić naszych myśli.

Janek Kuliś przeżył 76 lat, z czego znakomitą większość poświęcił lotnictwu. Jako siedemnastolatek rozpoczął szkolenie spadochronowe w Aeroklubie Częstochowskim na lotnisku Rudniki. Był bardzo utalentowanym spadochroniarzem, czynił wielkie postępy. W 1959 roku został członkiem Aeroklubu Częstochowskiego, w tym czasie uczył się i pracował w częstochowskich fabrykach przemysłu terenowego. 1962 roku zostaje powołany do wojska i już w 1963 roku zostaje spadochronowym mistrzem Wojska Polskiego. W kolejnych latach seryjnie jest wicemistrzem wojsk spadochronowych.

Po wyjściu z wojska, w 1965 roku podejmuje pracę w Aeroklubie Częstochowskim w sekcji spadochronowej – jako układacz spadochronów a potem instruktor spadochronowy. Jest wychowawcą i doskonałym wzorem dla młodzieży przychodzącej do Aeroklubu – jest wymagający, ale też uczynny, opiekuńczy . W ciągu 10 lat kariery instruktorskiej wychował setki młodych ludzi – nie tylko na spadochroniarzy, ale na dobrze przygotowanych do życia ludzi.

Janek kontynuował starty zawodnicze. Na naszym terenie był najlepszy – wielokrotny spadochronowy mistrz Śląska. W 1966 r zdobył tytuł spadochronowego wicemistrza Polski. Został członkiem narodowej kadry spadochronowej. W 1968 roku na Mistrzostwach Świata w Graz, w Austrii zdobył 11 miejsce. W 1969 r po raz pierwszy przekroczył granicę 1000 skoków i zdobył złotą odznakę spadochronową.

Janek Kuliś był urodzonym człowiekiem lotnictwa, spadochroniarstwa było mu mało. Rozpoczął szkolenie szybowcowe i samolotowe. Bardzo łatwo się uczył. W każdej z tych nowych dziedzin uzyskiwał najwyższe pułapy .

Był instruktorem spadochronowym I klasy i trenerem narodowej kadry spadochronowej. Instruktorem szybowcowym i samolotowym I klasy. Był pilotem szybowcowym i samolotowym I klasy . Zdobył złotą odznakę szybowcową z jednym diamentem.

Jako pilot samolotowy i nawigator uczestniczył w szeregu zawodów samolotowych regionalnych i ogólnopolskich. Latał na wszystkich typach samolotów użytkowanych w Aeroklubie Częstochowskim. Janek Kuliś wykonał w swojej karierze sportowej ponad 3000 skoków spadochronowych i wylatał 610 godzin na różnych typach samolotów i szybowców.

W 1974 r Janek przeszedł do pracy w PLL LOT, gdzie został pilotem liniowym, kapitanem linii lotniczych. Wylatał w liniach lotniczych i w Aeroklubie blisko 8000 godzin na wszystkich ówczesnych typach samolotów pasażerskich – od An24 poprzez Tu134, Ił 62 po Boeing 737.

Janek Kuliś był nie tylko doskonałym lotnikiem, ale także wspaniałym kolegą, nauczycielem duszą towarzystwa lotniczego, lubianym i szanowanym w środowisku lotniczym.

Żegnamy dzisiaj Janka, odchodzi na wieczną służbę w przestworzach niebiańskich. Cześć Jego pamięci. Najbliższej rodzinie składamy w imieniu środowiska lotników częstochowskich wyrazy najgłębszego współczucia.

Roman Antonowicz, CzKSL