Lotnisko Rudniki

Lotnisko Rudniki
Aeroklub Częstochowski



Dane operacyjno-techniczne

Aktualna instrukcja operacyjna lotniska znajduje się na dole strony


1.1. Punkt odniesienia - środek lotniska - ARP - 262m lub 860 ft AMSL

1.2. Współrzędne geograficzne punktu odniesienia wg. WGS-84:

Szerokość geograficzna: 50°53’05.35” N
Długość geograficzna: 19°12’10.82” E

1.3. Lotnisko Rudniki położone jest:

  • 032° GEO – 9.5 km, 5.1 NM w stosunku do miasta Częstochowa
  • w strefie TRA 61, której obrys wytyczają miejscowości: Mstów, Biała Górna, Cykarzew, Kruszyna, Kłomnice, Mstów
  • w ganicach poziomych strefy czasowo wydzielonej TSA 06 segment C, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od 1050m (3500 ft) do FL 660
  • w granicach poziomych UTMA Kraków, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od FL 095 do FL 285
  • Uwaga: Przed rozpoczęciem operacji lotniczych z lotnisko Rudniki należy zapoznać się aktualnym AUP/UUP ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność w/w elementów przestrzeni lub uzyskać informację o nich z FIS Kraków: „Kraków Informacja” – 119,275 MHz lub telefonicznie: 012 639 75 85, fax 012 639 75 86

    W godzinach nocnych prosimy o zaopatrzenie się w sprzęt do kotwiczenia.

    1.4. Wzniesienie nad poziom morza – 262m lub 860 ft AMSL.

    1.5. Przeznaczenie lotniska:

    Opis przeznaczenia lotniska: Lotnisko dopuszczone do operacji lotniczych wykonywanych przez samoloty, śmigłowce, wiatrakowce, szybowce, paralotnie, paralotnie z napędem, motolotnie, spadochrony zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością VFR w dzień i w nocy dla statków powietrznych o całkowitej masie startowej (MTOW) do 5700 kg dla pola wzlotów A, B i C.

    1.6 Określenie warunków korzystania z lotniska.

    Dostępność lotniska poza godzinami opublikowanymi w INOP oraz w AIP należy uzgodnić z Przedstawicielem Zarządzającego z wyprzedzeniem 24h.

    Lotnisko jest czynne od poniedziałku do piątku: 9.00 – 15.00 LMT.

  • przyloty w godzinach pracy Zarządzającego należy uzgodnić z Zarządzającym.
  • przyloty poza godzinami pracy Zarządzającego oraz w dni świąteczne należy uzgodnić z Zarządzającym lotniskiem z wyprzedzeniem 24 H.
  • Telefony kontaktowe w celu uzgodnienia przylotów: tel. +48 783 995 277 Dyrektor, tel. +48 503 698 784 Kierownik Szkolenia

    2. CHARAKTERYSTYKA LOTNISKA:

    Wymiary pola wzlotów i informacje z tym związane.

    Na pole wzlotów składa się droga startowa DS1 (26C/08C) o wymiarach 1800×60 m i nawierzchni sztucznej oraz dwie drogi startowe bez nawierzchni sztucznej:
    DS2 (26R/08L) o wymiarach 720 x 240 m oraz DS3 (26L/08R) o wymiarach 1800 x 140 m.


    Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej.

    Na polu wzlotów wyznaczono trzy drogi startowe:

  • Droga startowa nr 1 – główna droga startowa o nawierzchni sztucznej oznaczona jako 26C/08C (DS1)

    Wymiary pasa drogi startowej: 2120 x 80 m
    Wymiary drogi startowej: 1800 x 60
    Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
    Próg głównej drogi startowej DS1 został przesunięty o 200 m w kierunku zachodnim.

  • Droga startowa nr 2 – droga startowa bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26R/08L (DS2)

    Wymiary pasa drogi startowej: 780 x 280 m
    Wymiary drogi startowej 720 x 240 m
    Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
    Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.
    Oznakowanie nocne: brak.

  • Droga startowa nr 3 – bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26L/08R (DS3)

    Wymiary pasa drogi startowej: 1920 x 180 m
    Wymiary drogi startowej: 1800 x 140
    Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
    Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.

  • Punkty VFR:

    NOVEMBER: miejscowość Kruszyna (50°58’00’’N 19°16’38’’E)
    ECHO: miejscowość Kłomnice (50°55’18’’N 19°21’24’’E)
    SIERRA: miejscowość Mstów (50°49’43’’N 19°17’23’’E)
    WHISKEY: stawy rybne w miejscowości Kopiec (50°54’09’’N 19°04’03’’E)

    Trasy dolotowe i odlotowe:

    Od północy:

    Dolot do punktu November (Kruszyna), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi DK1. W rejonie miejscowości Kościelec wejść w północny krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

    Od wschodu:

    Dolot do punktu ECHO (Kłomnice), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi 91 (łączącej miejscowość Kłomnice z Rudnikami). W rejonie miejscowości Rudniki wejść w krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

    Od południa:

    Dolot do punktu SIERRA (Mstów), następnie kontynuować lot w kierunku cementowni Rudniki (wzdłuż drogi łączącej miejscowości Rudniki i Mstów) W rejonie miejscowości Rudniki wejść w południowy krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C. Podczas wykonywania dolotu/odlotu należy mieć na uwadze obecność przeszkody lotniczej – komin o wysokości 1104 ft AMSL, 82,5 AGL.

    Od zachodu:

    Dolot do punktu WHISKEY (stawy rybne w miejscowości Kopiec), następnie kontynuować lot z kursem 102° do miejscowości Lubojna (50°53’32’’N 19°07’11’’E). Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.

    Przestrzeń powietrzna:

    Lotnisko położone jest w przestrzeni powietrznej klasy G, w której służbę informacji powietrznej pełni FIS Kraków, częstotliwość 119,275 MHz, znak wywoławczy „Kraków Informacja”.

    Lotnisko posiada strefę TRA 61 w granicach pionowych GND – FL145., w której używana jest częstotliwość 121,315 MHz, znak wywoławczy „Rudniki Radio”. Zamawianie i aktywacja strefy odbywa się zgodnie z AIP Polska ENR 2.2.2.

    W rejonie lotniska i nad nim znajduje się strefa TSA 06 C w granicach pionowych 3500 ft AMSL – FL 660. Aktywacja TRA 61 powyżej 3500 ft AMSL wymaga uzgodnień z AMC Polska, komórka ta koordynuje warunki aktywacji z użytkownikiem wojskowym strefy TSA 06 C.

    Nad lotniskiem znajduje się rejon kontrolowany UTMA Kraków w granicach pionowych FL 095 – FL, 285 z którym koliduje TRA 61 – aktywacja strefy powyżej FL 095 odbywa się zgodnie z procedurami dla stref kolizyjnych opublikowanymi w AIP Polska ENR 2.2.2. Na południe od TRA 61 znajduje się przestrzeń kontrolowana LTMA Kraków w granicach pionowych 5500 ft AMSL – FL095.

    2.9 Charakterystyka przedpola:
    Lotnisko na głównych kierunkach startów i lądowań nie posiada przeszkód utrudniających operacje startów i lądowań.

  • Opis istniejących przeszkód lotniczych:

  • Rodzaj obiektuKomin fabryczny
    Wysokość [m] n.p.m.337
    Wysokość [m] n.p.t.75
    Oznakowanie przeszkody lotniczej [dzienne]tak
    Oznakowanie przeszkody lotniczej [nocne]tak
    Kierunek GEO od ARP [˚]140 º
    Odległość od ARP [m]1920

  • Obiekty charakterystyczne:

  • Rodzaj obiektuKomin fabrycznyKościół
    Wysokość [m] n.p.m.337320
    Wysokość [m] n.p.t.7530
    Oznakowanie przeszkody lotniczej [dzienne]taknie
    Oznakowanie przeszkody lotniczej [nocne]taknie
    Kierunek GEO od ARP [˚]140 º169 º
    Odległość od ARP [m]19203200

    3. SYTUACJE SZCZEGÓLNE:

    3.1. Pola awaryjnych lądowań:

  • będąc w zasięgu pola wzlotów, w sytuacjach awaryjnych, należy lądować na płaszczyźnie pola wzlotów lub na betonowych i trawiastych powierzchniach przylegających do pola wzlotów.
  • 3.2. Zasady wznawiania orientacji:

    3.2.1 statki powietrzne wyposażone w radiostację pokładową, powinny nawiązać łączność z Kraków Info – 119,275 MHZ
    3.2.2 statki powietrzne wyposażone w transponder nastawić kod 7600

  • będąc na wschód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs zachodni aż do czasu osiągnięcia trasy, następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki
  • będąc na zachód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs wschodni aż do czasu osiągnięcia trasy, a następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki

  • 3.3. Lotniska (lądowiska) zapasowe:

  • Piotrków Trybunalski – 031° GEO – odl. 65 km
  • Łódź – Lublinek – 008° GEO – odl. 94 km
  • Katowice Pyrzowice – 191° GEO – 46.7 km
  • 3.4. Ograniczenia lokalne:

  • na południe od lotniska – Rudniki, w odległości 32.5 km przebiega granica strefy kontrolowanej CTR Katowice Pyrzowice. Wlot od strony północnej przez punkt W (miejscowość Woźniki) za zgodą służb kontroli ruchu lotniczego – Katowice wieża – 129.250 Mhz.
  • 3.5. Kierunki kołowania:

  • po wylądowaniu na kierunku 26 należy DS 1 zwolnić kołując drogami ALPHA, następnie CHARLIE.
  • po wylądowaniu na kierunku 08 należy DS 1 zwolnić kołując drogami BRAVO, a następnie CHARLIE.
  • 4. WSKAŹNIK KIERUNKU WIATRU:

  • na budynku hangaru samolotowego Aeroklubu Częstochowskiego
  • w poziomie terenu przy drodze kołowania Charlie. Wskaźnik kierunku wiatru jest oświetlony
  • 5. POMOCE RADIOKOMUNIKACYJNE:

    5.1. 121.315 MHz znak wywoławczy – Rudniki Radio lub w okresie wykonywania lotów szkolnych działa kierujący lotami – znak wywoławczy Rudniki Radio – 121.315 MHz.

    6. POMOCE NAWIGACYJNE:

    brak

    7. POMOC MEDYCZNA:

    7.1. Pogotowie Ratunkowe w Częstochowie nr tel. 999 lub 112

    8. POSTERUNEK POLICJI:

    8.1. Kłomnice tel. 034/ 328 10 07 lub 997 lub 112

    9. STRAŻ POŻARNA:

    9.1. Państwowa Straż Pożarna w Częstochowie 034/ 361 55 63 lub 998

    9.2. Ochotnicza Straż Pożarna w Kościelcu 034/ 320 00 12

    9.3. Zabezpieczenie p.poż lądowiska: zawarte w Planie Ratowniczym Lądowiska „Rudniki” – str.8 i 9.

    10. INFORMACJE ADMINISTRACYJNE:

    10.1. Zarządzający lotniskiem: Aero Partner Sp. z o.o

    10.2. Użytkownik: Aeroklub Częstochowski ul. Jana Pawła II 101; 42-240 Kościelec

    11. ŁĄCZNOŚĆ ZE SŁUŻBĄ RUCHU LOTNICZEGO:

    11.1 – OZP ASM 3 Warszawa nr tel. 022/ 574 57 33 – 35 – FIS Kraków 012/ 639 75 85, fax: 012/ 639 75 86

    12. OSŁONA METEOROLOGICZA:

    12.1. Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie, tel. +48 12 639 81 51, fax +48 12 425 19 73

    UWAGA: w czasie wykonywania lotów niniejsza Instrukcja powinna być dostępna na lotnisku.

    13. INNE USŁUGI:

    Paliwo – AVGAS 100LL (akcyza/bez akcyzy)

    Hotelik – 25 miejsc noclegowych

    Instrukcja operacyjna EPRU:  INOP

    LOTNISKO RUDNIKI

    0