1.1. Punkt odniesienia - środek lotniska - ARP - 262m AMSL
1.2. Współrzędne geograficzne punktu odniesienia wg. WGS-84:
Szerokość geograficzna: 50° 53’ 10.8” N
Długość geograficzna: 019° 12’ 08.9”E
1.3. Lotnisko Rudniki położone jest:
032° GEO – 9.5 km, 5.1 NM w stosunku do miasta Częstochowa
w strefie TRA 61, której obrys wytyczają miejscowości: Mstów, Biała Górna, Cykarzew, Kruszyna, Kłomnice, Mstów
w ganicach poziomych strefy czasowo wydzielonej TSA 06 segment C, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od 1050m (3050 ft) do FL 660
w granicach poziomych UTMA Kraków, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od FL 095 do FL 285
na południe od MRT 27, której granice pionowe zawierają się w przedziale wysokości od GND do 650m AMSL
Uwaga: Przed rozpoczęciem operacji lotniczych z lotnisko Rudniki należy zapoznać się aktualnym AUP/UUP ze szczególnym zwróceniem uwagi na aktywność w/w elementów przestrzeni lub uzyskać informację o nich z FIS Kraków:
„Kraków Informacja” – 119,275 MHz
lub telefonicznie: 012 639 75 85, fax 012 639 75 86
W godzinach nocnych prosimy o zaopatrzenie się w sprzęt do kotwiczenia.
1.4. Wzniesienie nad poziom morza – 262 m AMSL.
1.5. Przeznaczenie lotniska:
Opis przeznaczenia lotniska: Lotnisko dopuszczone do operacji lotniczych wykonywanych
przez samoloty, śmigłowce, wiatrakowce, szybowce, paralotnie, paralotnie z napędem, motolotnie, spadochrony zgodnie z przepisami dla lotów z widocznością VFR w dzień i w nocy dla statków powietrznych o całkowitej masie startowej (MTOW) do 5700 kg dla pola wzlotów A, B i C.
1.6 Określenie warunków korzystania z lotniska.
Lotnisko czynne cały rok w dzień i w nocy.
Godziny pracy Zarządzającego lotniska (Aeroklubu Częstochowskiego): dni robocze od 8.00 do 16.00.
przyloty w godzinach pracy Zarządzającego należy uzgodnić z Zarządzającym.
przyloty poza godzinami pracy Zarządzającego oraz w dni świąteczne należy uzgodnić z Zarządzającym lotniskiem z wyprzedzeniem 24 H.
Telefony kontaktowe w celu uzgodnienia przylotów:
tel./fax +48 34 3279755,
tel. +48 783 995 277 Dyrektor, tel. +48 503 698 784 Kierownik Szkolenia
2. CHARAKTERYSTYKA LOTNISKA:
Wymiary pola wzlotów i informacje z tym związane.
Na pole wzlotów składa się droga startowa DS1 o wymiarach 1800×60 m i nawierzchni sztucznej oraz dwie drogi startowe bez nawierzchni sztucznej:
DS2 o wymiarach 720 x 240 m oraz DS3 o wymiarach 1800 x 140 m.
Wymiary, kierunki geograficzne oraz rodzaj nawierzchni drogi startowej.
Na polu wzlotów wyznaczono trzy drogi startowe:
Droga startowa nr 1 – główna droga startowa o nawierzchni sztucznej oznaczona jako 26/08 (DS1)
Wymiary pasa drogi startowej: 2120 x 80 m
Wymiary drogi startowej: 1800 x 60
Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
Próg głównej drogi startowej DS1 został przesunięty o 200 m w kierunku zachodnim.
Droga startowa nr 2 – droga startowa bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26R/08L (DS2)
Wymiary pasa drogi startowej: 780 x 280 m
Wymiary drogi startowej 720 x 240 m
Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.
Oznakowanie nocne: brak.
Droga startowa nr 3 – bez nawierzchni sztucznej, oznaczona jako 26L/08R (DS3)
Wymiary pasa drogi startowej: 1920 x 180 m
Wymiary drogi startowej: 1800 x 140
Kierunek GEO/MAG: 262° – 082°/257° – 077°
Oznakowanie dzienne: granice pola wzlotów oznaczone za pomocą stałych znaków granicznych rozmieszczonych w prostych odcinkach w odstępach nieprzekraczających 100 m. Ograniczniki koloru białego, w kształcie prostokąta, o wymiarach minimalnych 3 x 1 m.
Punkty VFR:
NOVEMBER: miejscowość Kruszyna (50°58’00’’N 19°16’38’’E)
ECHO: miejscowość Kłomnice (50°55’18’’N 19°21’24’’E)
SIERRA: miejscowość Mstów (50°49’43’’N 19°17’23’’E)
WHISKEY: stawy rybne w miejscowości Kopiec (50°54’09’’N 19°04’03’’E)
Trasy dolotowe i odlotowe:
Od północy:
Dolot do punktu November (Kruszyna), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi DK1. W rejonie miejscowości Kościelec wejść w północny krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.
Od wschodu:
Dolot do punktu ECHO (Kłomnice), następnie kontynuować lot wzdłuż drogi 91 (łączącej miejscowość Kłomnice z Rudnikami). W rejonie miejscowości Rudniki wejść w krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.
Od południa:
Dolot do punktu SIERRA (Mstów), następnie kontynuować lot w kierunku cementowni Rudniki (wzdłuż drogi łączącej miejscowości Rudniki i Mstów) W rejonie miejscowości Rudniki wejść w południowy krąg nadlotniskowy. Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C. Podczas wykonywania dolotu/odlotu należy mieć na uwadze obecność przeszkody lotniczej – komin o wysokości 1104 ft AMSL, 82,5 AGL.
Od zachodu:
Dolot do punktu WHISKEY (stawy rybne w miejscowości Kopiec), następnie kontynuować lot z kursem 102° do miejscowości Lubojna (50°53’32’’N 19°07’11’’E). Odlot w odwrotnej kolejności. Zlecana wysokość dolotów oraz odlotów 2000ft AMSL i bezwzględnie nie może być wyższa niż 3500 ft AMSL w przypadku aktywności strefy TSA 06C.
Przestrzeń powietrzna:
Lotnisko położone jest w przestrzeni powietrznej klasy G, w której służbę informacji powietrznej pełni FIS Kraków, częstotliwość 119,275 MHz, znak wywoławczy „Kraków Informacja”.
Lotnisko posiada strefę TRA 61 w granicach pionowych GND – FL145., w której używana jest częstotliwość 121,315 MHz, znak wywoławczy „Rudniki Radio”. Zamawianie i aktywacja strefy odbywa się zgodnie z AIP Polska ENR 2.2.2.
W rejonie lotniska i nad nim znajduje się strefa TSA 06 C w granicach pionowych 3500 ft AMSL – FL 660. Aktywacja TRA 61 powyżej 3500 ft AMSL wymaga uzgodnień z AMC Polska, komórka ta koordynuje warunki aktywacji z użytkownikiem wojskowym strefy TSA 06 C.
Nad lotniskiem znajduje się rejon kontrolowany UTMA Kraków w granicach pionowych FL 095 – FL, 285 z którym koliduje TRA 61 – aktywacja strefy powyżej FL 095 odbywa się zgodnie z procedurami dla stref kolizyjnych opublikowanymi w AIP Polska ENR 2.2.2. Na południe od TRA 61 znajduje się przestrzeń kontrolowana LTMA Kraków w granicach pionowych 5500 ft AMSL – FL095.
2.9 Charakterystyka przedpola:
Lotnisko na głównych kierunkach startów i lądowań nie posiada przeszkód utrudniających operacje startów i lądowań.
Opis istniejących przeszkód lotniczych:
Rodzaj obiektu | Komin fabryczny |
Wysokość [m] n.p.m. | 337 |
Wysokość [m] n.p.t. | 75 |
Oznakowanie przeszkody lotniczej [dzienne] | tak |
Oznakowanie przeszkody lotniczej [nocne] | tak |
Kierunek GEO od ARP [˚] | 140 º |
Odległość od ARP [m] | 1920 |
Obiekty charakterystyczne:
Rodzaj obiektu | Komin fabryczny | Kościół |
Wysokość [m] n.p.m. | 337 | 320 |
Wysokość [m] n.p.t. | 75 | 30 |
Oznakowanie przeszkody lotniczej [dzienne] | tak | nie |
Oznakowanie przeszkody lotniczej [nocne] | tak | nie |
Kierunek GEO od ARP [˚] | 140 º | 169 º |
Odległość od ARP [m] | 1920 | 3200 |
3. SYTUACJE SZCZEGÓLNE:
3.1. Pola awaryjnych lądowań:
będąc w zasięgu pola wzlotów, w sytuacjach awaryjnych, należy lądować na płaszczyźnie pola wzlotów lub na betonowych i trawiastych powierzchniach przylegających do pola wzlotów.
3.2. Zasady wznawiania orientacji:
3.2.1 statki powietrzne wyposażone w radiostację pokładową, powinny nawiązać łączność z Kraków Info – 119,275 MHZ
3.2.2 statki powietrzne wyposażone w transponder nastawić kod 7600
będąc na wschód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs zachodni aż do czasu osiągnięcia trasy, następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki
będąc na zachód od linii trasy szybkiego ruchu DK-1, przyjąć kurs wschodni aż do czasu osiągnięcia trasy, a następnie wzdłuż DK-1 lecieć do lotniska Rudniki
3.3. Lotniska (lądowiska) zapasowe:
Piotrków Trybunalski – 031° GEO – odl. 65 km
Łódź – Lublinek – 008° GEO – odl. 94 km
Katowice Pyrzowice – 191° GEO – 46.7 km
3.4. Ograniczenia lokalne:
na południe od lotniska – Rudniki, w odległości 32.5 km przebiega granica strefy kontrolowanej CTR Katowice Pyrzowice. Wlot od strony północnej przez punkt W (miejscowość Woźniki) za zgodą służb kontroli ruchu lotniczego – Katowice wieża – 129.250 Mhz.
na północ i wschód od granicy TRA 61 przebiega MRT 24 –GND – 650m AMSL – sprawdź bieżący AUP.
4. WSKAŹNIK KIERUNKU WIATRU:
Na budynku murowanym hangaru samolotowego położonego na północ od pola wzlotów A lotniska Rudniki.
5. POMOCE RADIOKOMUNIKACYJNE:
5.1. 121.315 MHz znak wywoławczy – Rudniki Radio lub w okresie wykonywania lotów szkolnych działa kierujący lotami – znak wywoławczy Rudniki kwadrat – 121.315 MHz.
6. POMOCE NAWIGACYJNE:
brak
7. POMOC MEDYCZNA:
7.1. Pogotowie Ratunkowe w Częstochowie nr tel. 999 lub 112
8. POSTERUNEK POLICJI:
8.1. Kłomnice tel. 034/ 328 10 07 lub 997 lub 112
9. STRAŻ POŻARNA:
9.1. Państwowa Straż Pożarna w Częstochowie 034/ 361 55 63 lub 998
9.2. Ochotnicza Straż Pożarna w Kościelcu 034/ 320 00 12
9.3. Zabezpieczenie p.poż lądowiska: zawarte w Planie Ratowniczym Lądowiska „Rudniki” – str.8 i 9.
10. INFORMACJE ADMINISTRACYJNE:
10.1. Zarządzający lotniskiem: Aeroklub Częstochowski
10.2. Użytkownik: Aeroklub Częstochowski ul. P.O.W. 4, 42 – 200 Częstochowa nr tel. 034/ 327 97 55 – lotnisko
11. ŁĄCZNOŚĆ ZE SŁUŻBĄ RUCHU LOTNICZEGO:
11.1 – OZP ASM 3 Warszawa nr tel. 022/ 574 57 33 – 35
– FIS Kraków 012/ 639 75 85, fax: 012/ 639 75 86
12. OSŁONA METEOROLOGICZA:
12.1. Centralne Biuro Prognoz Meteorologicznych w Krakowie, tel. +48 12 639 81 51, fax +48 12 425 19 73
UWAGA: w czasie wykonywania lotów niniejsza Instrukcja powinna być dostępna na lotnisku.
13. INNE USŁUGI:
Paliwo – AVGAS 100LL (akcyza/bez akcyzy)
Hotelik – 25 miejsc noclegowych